“WOZ-waarde te hoog? Wij maken gratis bezwaar voor u!”
Er zijn diverse bedrijven met deze slogan actief. Misschien hebt u er wel eens iets over gelezen, in de krant, op het internet of in een reclamefolder. Het klinkt mooi, maar hoe werkt het echt?
De gemeente heeft de WOZ-waarde van uw woning, bedrijfspand en/of grond vastgesteld. Als u het niet met de waarde eens bent, vragen wij u contact met ons op te nemen. De gemeente wil net als u graag dat de WOZ-waarde klopt. Wij hebben er geen enkel belang bij om de waarde te hoog vast te stellen. In voorgaande jaren hebben wij WOZ-waarden aangepast naar aanleiding van een telefoontje of bezoek van een inwoner. Waar gewerkt wordt, worden immers fouten gemaakt. Als blijkt dat wij een fout hebben gemaakt bij het vaststellen van de WOZ-waarde, passen we deze graag voor u aan. Gratis.
Informatie via WOZ-dialoog
Op de voorzijde van uw aanslagbiljet staat de QR-code WOZ-dialoog. Scan deze QR-code en u komt op een besloten gedeelte waar u vragen kunt stellen over de WOZ, een reactie kunt geven of eenvoudig bezwaar kunt maken.
Formeel bezwaar
Komt u er met de gemeentelijk taxateur niet uit, dan kunt u alsnog een bezwaarschrift indienen. Uw bezwaarschrift moet uiterlijk 4 april 2024 bij de gemeente binnen zijn. Ook formeel bezwaar maken is altijd gratis en u heeft er maar heel zelden een gespecialiseerd bureau voor nodig. Dat is prettig, want die bureaus zeggen wel dat ze gratis werken, maar dat klopt niet helemaal. Hoe zit dat?
Bezwaar laten maken door een bedrijf leidt tot hogere OZB in de toekomst
Als het bezwaarschrift gegrond is, is de gemeente wettelijk verplicht om onkostenvergoeding te betalen. Als u een bedrijf namens u bezwaar laat maken, machtigt u dit bedrijf om de onkostenvergoeding te incasseren die de gemeente bij gegrondverklaring moet betalen. Die onkostenvergoeding is al snel € 325 per bezwaarschrift en is dus zo hoog dat de bedrijven die dit ‘gratis’ voor u doen ervan kunnen bestaan. Hun boterham is dus de onkostenvergoeding die de gemeente aan hen moet betalen, omdat u het bedrijf heeft ingeschakeld. De gemeente maakt op deze manier meer kosten. Die extra kosten worden uiteindelijk weer verrekend in de tarieven. Uiteindelijk betaalt u dus wél een prijs voor het bedrijf dat u inhuurt. En dat is jammer en onnodig, want zelf bezwaar maken is echt gratis.
Zelf bezwaar maken / vragen
Op de voorzijde van uw aanslagbiljet staat een QR-code WOZ-dialoog. Scan deze QR-code en u komt op een besloten gedeelte waar u uw vragen kunt stellen over de WOZ, een reactie kan geven of bezwaar kunt maken.
Dit kan ook telefonisch via het algemene nummer van de gemeente: 0543 49 33 33. En doet u dat vooral ook als u vragen of twijfels heeft over uw WOZ-beschikking of over één van de gemeentelijke heffingen. Wij helpen u graag!