Overzicht geleverde persoonsgegevens opvragen
Wat is het?
(Overheids)organisaties kunnen gegevens van u opvragen aan de gemeente. Bijvoorbeeld voor:
- pensioenen
- uitkeringen
- huurtoeslag
- belastingen
- rechtszaken
Als u wilt weten welke gegevens de gemeente over u heeft geleverd, kunt u hiervan een overzicht opvragen. Dit doet u in de gemeente waar u woont.
Hoe werkt het?
Om u een volledig overzicht te geven, raadpleegt de gemeente niet alleen eigen systemen. Zij informeert ook welke landelijke overheidsorganisaties uw gegevens hebben bekeken.
Wat moet ik doen?
U vraagt het overzicht schriftelijk aan bij de gemeente.
Wat heb ik nodig?
U doet de aanvraag schriftelijk op het gemeentekantoor. Bij de aanvraag voegt u een kopie van uw geldig identiteitsbewijs.
Hoelang duurt het?
U krijgt binnen vier weken het overzicht.
Extra informatie
Het overzicht gaat maximaal twintig jaar terug in de tijd. Zo lang moet de overheid zogeheten ‘verstrekkingen’ bewaren volgens de Wet Basisregistratie Personen. Deze wet is echter pas ingegaan op 6 januari 2014. Tot die tijd was de wettelijke bewaartermijn één jaar. Het is daarom niet altijd mogelijk om alle informatie van de afgelopen twintig jaar voor u terug te vinden.