NL-Alert
Op de eerste maandag van juni en december zendt de overheid rond 12.00 uur een NL-Alert testbericht uit.
Hoe weet ik dat het om een testbericht gaat en niet om een noodsituatie?
In het bericht staat dat het om een testbericht gaat.
Waarom heb ik meerdere testberichten ontvangen?
Het vaker ontvangen van een NL-Alert testbericht kan verschillende oorzaken hebben. Wanneer je de melding van het NL-Alert testbericht niet goed wegdrukt, kan het NL-Alert zich opnieuw tonen totdat het ‘gelezen’ wordt. Ook kan op een Android-telefoon een herhaalfunctie zijn ingesteld voor dit soort berichtgeving. Hierdoor wordt het NL-Alert opnieuw getoond.
Het kan ook zijn dat u een telefoon hebt met dubbele simkaart. Of een oudere mobiele telefoon die het NL-Alert kan ontvangen op twee kanalen. Een NL-Alert wordt uitgezonden via twee verschillende kanalen: één kanaal voor oudere mobiele telefoons en één voor nieuwere telefoons. Sommige oudere mobiele telefoons ontvangen beide kanalen. Daardoor ontvangen die telefoons het NL-Alert dubbel.
Ik heb geen NL-Alert testbericht ontvangen. Hoe kan dat?
NL-Alert werkt anders dan een email of SMS die u altijd ontvangt, ook als uw telefoon uit staat. Om een NL-Alert te ontvangen moet uw telefoon aan staan en verbonden zijn met een Nederlands mobiel netwerk. Als u een NL-Alert mist, wordt het later niet opnieuw op uw telefoon getoond.
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom u geen NL-Alert testbericht hebt ontvangen:
- U gebruikte de vliegtuigmodus op uw telefoon of het toestel stond uit.
- U had tijdelijk geen bereik.
- U was vlakbij de grens en uw telefoon was verbonden met een Duitse provider.
- U hebt een oudere (2G of 3G) telefoon die u zelf moet instellen.
- Uw telefoon is vanuit het buitenland ingevoerd. Dan is de telefoon voorzien van software die niet altijd goed werkt voor de Europese markt.
Bekijk deze video voor meer uitleg.
Ik ontving het testbericht later dan 12.00 uur. Hoe kan dat?
Over het algemeen wordt een NL-Alert een uur uitgezonden. Het kan zijn dat uw telefoon het NL-Alert testbericht niet op de bekend gemaakte tijd ontvangt. Maar pas later in dat uur. Dit heeft verschillende redenen.
- U gebruikte vliegtuigmodus op uw telefoon of het toestel stond uit op het bekend gemaakte tijdstip.
- U had tijdelijk geen bereik op het bekend gemaakte tijdstip.
- U was in de grensregio en uw telefoon was tijdelijk verbonden met een Duitse zendmast.
Mijn mobiele telefoon geeft andere waarschuwingssignalen/geluiden bij het testbericht dan bij gewone berichten. Hoe kan dat?
NL-Alert is een alarmmiddel. Wanneer u een NL-Alert op uw mobiele telefoon ontvangt, hoort u een doordringend alarmgeluid. Daarmee wordt meteen duidelijk dat er meer aan de hand is dan via een SMS, WhatsApp of emailbericht. Ontvangt u een NL-Alert? Lees meteen het bericht, volg de instructies en informeer anderen. Let op: het NL-Alert testbericht kan luid klinken als u een koptelefoon of oordopjes gebruikt.
Ik heb mijn mobiele telefoon niet ingesteld voor NL-Alert, maar wel een testbericht ontvangen. Hoe kan dat?
NL-Alert is standaard ingesteld op uw mobiele telefoon. Daarvoor hoeft u niets te doen.
Ik wil geen testbericht ontvangen. Hoe kan ik mij afmelden voor testberichten van NL-Alert?
Als u geen testberichten wilt ontvangen, kunt u dit uitzetten op uw mobiele telefoon. Let op: als u dat doet, ontvangt u ook geen NL-Alert in geval van een noodsituatie bij u in de buurt. Op de pagina 'je mobiele telefoon' kunt u lezen hoe u NL-Alert op uw mobiele telefoon kunt uitschakelen.